György Péter
életrajz
publikáció
linkajánló
oktatás

English 

 

 

GyP-generátor

címlap


Számítógép által generált szöveg GyP néhány tanulmánya alapján készített korpuszból.
 


 

Gyuros Tibor emlékének

?Az archívum mindenekelőtt annak a szabályozása, melyik elérési út végén találjuk meg. Ráadásul, ha végre lelépnek a világszínpadról. S erre bizony ennek a kulturális földrajz határai nem esnek egybe sem a Bush-adminisztráció sem végzett el. Az interaktív kiállítás honlapja, illetve a kultúrtörténeti kontextusoktól, hiszen az Egyesült Államok hivatalos kultúrális örökségének a része. Igy - az egész teret kitölti, alatta üldögélni minden iskolás gyermek kedvelt szórakozása, fényképeszkedni a szörny társaságában pedig a nemzeti tudományok létéről volt szó, a szolidaritás kultúrájában, hiszen a Kádár-rendszerben oly sok szépet tett magyar hazánkért, hogy a világpiac realitásánál fontosabb az államszocializmus sodorta el, szorította össze, tette tönkre, csak egyféleképp nyújthat vigaszt és szolgáltathat igazságot: ha egykori viselőjének sorsát nem kutattuk fel? Nem épp e lap hasábjain nem a Magyar Rádió vezetőinek személyes felelőssége például, hogy mint is van alapszabálya: a globális diaszpóra művésze, akkor megítélésem szerint ? maga Boas is érintve volt az MSZMP egyik vezetője) összegyűjtött beszédei sem épp Fábry Sándor rasszista szemüvegén át látszszon. (Magyarra fordítva: amint a főpolgármesteri hivatalban is elbontották Fővárosi Tanács elnökének reprezentatív dolgozószobáját, amely ugyancsak különös alkotás volt.

S még mindig a különbség többek között Boas által elveszendőnek ítélt északnyugati parti amerikai indiánok különféle csoportjai is megjelenítik magukat a cigányok barátjának képzelő humoristákkal, médiaszemélyiségekkel, akik tényleg lenézték. Ezért érezhette magát biztonságban az övéhez hasonló kultúraközi elveszettségben élők között. Ezért juthatott eszébe, hogy reménytelen pártok politikusaival álljon szóba (Pozsgay Imre), vagy hogy Schmuck Andorral barátkozzon. Halála napján világossá vált, hogy a rossz lelkiismeretnek, funkcióvesztésnek a felismerésére, átélésére. A Bruce Willis márkanéven ismertté vált becsületes világzsaru mítosza addig volt érdemes távolról is irányítani, lényegében mégsem más, mint a műsort. Hiszen, ha tegyük fel, e műsor a maga képére is befolyásolja azt. Akármint is legyen: a múzeumok alapításával összefüggésben állott a korszellem. Nem véletlenül ez volt a helyiek számára, s egy olyan országban, ahol a hősök épp azt fogjuk látni, hogy mindezek a hősök, utópisták, miként kíséreltek meg eleget tenni a nagy átváltozás annyit jelentett s követelt egyben, hogy a melting pot izzó kulturális változásaiban, vagy elvesznek majd az államszocializmus keretei között ott van mindjárt ő. Ott van, közérthetően és dacosan, politikán innen és túl élménye, mintha a kínai kalligráfiát javarészt nemigen értő európai, amerikai közönség nem pusztán esettanulmányként volt tanulságos, hanem megnyitotta előtte az általánosabb episztemológiai kérdések felé való elmozdulás lehetőségét is. A másolatok ? túl a médiazavarral és némi lelkiismeret- furdalással teli reakciókon - kétféle gyászformának lehetett tanúja, aki odafigyel arra, hogy elmúlt évek egyik nem pusztán hatalomtechnológiai okoknál fogva is ? lehetetlen, vagy legalábbis értelmetlen egy egész múzeum gyűjteményének ilyen szintű interaktív feldolgozása, olyannyira elképzelhető ez egy-egy konkrét kiállítás, mint például egy olyan real- time kollektív dráma közvetítését, amelyet nem ők, hanem mint kultikus, az irodalom történetétől függenek, mintsem az alávetetteknek. Geddes ajánlata - komoly szerepet játszottak a felvilágosítás praktikus szempontjai is: nevezetesen az aura, illetve a vak antikommunizmuson kívül minden más nézet tévedés, addig ugyane ideológiai minta követése a lap részéről igazi vétek. Ha azt akarnánk, hogy digitális jövő által ígért bőségszaru ne csupán a lakosság egy csoportja, nevezetesen az emberi motor cselekedeteinek tervezhetőségére, átláthatóságára mutatnak. A sorozatok láthatóvá teszik az "emberi természet" egyetemességét, amennyiben az mindenütt ugyanolyan módon zsákmányolandó ki. A természet, amely esztelenül megragadott, darabokra zúzott és érzéketlenül, süketen magába nyelt egy felbecsülhetetlenül értékes nagyszerű lényt ? olyan ház, amelynek ajtaja és ablaka nyitva áll majd a naprendszerrel egyidős meteorköveket, bejárhatod Afrika erdeit, szavannáit, hegyvidékeit, és ha tetszik, kifejezett örömmel veszem észre. Ám ennek az írástudatlan embernek a nézeteit interpretálni kényszerültem, magam sem tudtam megszabadulni, pedig ez alatt a több mint kritikus. De akármint van is: azonnal kijelenteni, hogy mindez milyen komoly mértékben összefügg az ?eredetiség? új kontextusukban való felértékelődésével, illetve a curiositat cabinet értelmezésének ?hermeneutikai köre? tehát a technokulturális változás, amelyet internetként vagy globális informatikai infrastruktúra ? túl a társadalomtudomány műhelyein, közismert tény lett, hogy a rendőrtiszt tehetetlen, és szellemi környezet, amely a szó szoros értelmében vett terrorizmus és médiaforradalom komoly fordulatot eredményezett. A kérdés az, hogy megőrizze az öröklődő jegyeket, biztosítsa a "népet" arról, hogy békésebb évek is várhatnak ránk. A EU-tagság ugyan nem is könnyen juttatható kifejezésre, legfeljebb szimulálható. A történeti tudat fenntartásához szükséges tudat és memóriagyakorlatok minduntalan a nyilvánosság nagy színpadairól, hogy végre szóhoz jutott jó néhány magyar politikus, elsősorban a gyűjtésben és megóvásban állott, addig a New York-i Természettörténet Múzeumban két olyan tárlót láthatunk, amelyben, ha más-más kontextusban is, ember és ember közötti egyenlőségről, nem engedhetnének meg maguknak. Vagy például Matúz Gábor nem mást értek, mint a nemzetek feletti együttműködés alapjai: a nacionalizmus kultúráját lehetővé tévő, teret és időt proporcionálisan annihiláló világból kerülnek ki, hanem abból a korrekt és felvilágosult tételből indultak ki, miszerint a tömegkultúra fogyasztása, az anyagi tehetősségről volt szó. Megannyi "mi" volt, eltérő társadalmi csoportok, amelyek ezt a szellemet követi és teremti meg, mint azok, akik inkább kedvelik egy hagyomány kritikai analízisét követni. A kulturális termelés dokumentumainak egyre jelentősebb része immár nem pusztán barátok voltak, hanem alkalmanként együtt dolgoztak, illetve őszinte kritikusai voltak egymásnak.

Mára egyikük inkább a földrajzi peremeken élők web-aktivitását illeti, arra nézvést itt csupán egyetlen - analógiaként szolgáló - példával élnék. A kanadai Victoriában lévő Royal British Columbia Museum harmadik emeletén lévő First People kiállítás négy hatalmasra nagyított fényképpel kezdődik: egy idős férfi, egy középkorú asszony s két fiatal lány portréjával. A - weben is olvasható, s kiállításon is elhelyezett szöveg szerint - kézzelfoghatóvá tételére, mintegy illusztrálása gyanánt megépített.

Így Bush különféle vizionárius informatikai rendszerei, s az alant erősödő félhomály fogadja. Az egymás mellé ismét naturalia és artificialia együttes jelenléte a megkapó, hogy tervezése első pillanatától fogva, eredetüktől virágkorukig folyamatos átalakuláson mentek keresztül. S ráadásul mindaz, ami ott elhangzik, óhatatlanul a társadalom, illetve adandó alkalommal csekélyebb szerepe lehet a közös tanácstalanság együttes élményének átélésére szolgál, mintsem a normativitás színtereként.

A Walt Disney-világ fokozatos átalakulása, illetve az individuális archiválásra, gyűjtemény létrehozására, tehát a deszakralizált, lamarckiánus, majd darwiniánus fejlődéselméleti modell uralma érzékelhető. A természettudomány mellett teljes önállóságában áll elénk az archeológia: a nagy múzeumok termékeny ellentmondása és egyben emelkedettebb célt. A modern könyvtár, tudjuk jól saját tapasztalatunkból, elkülönült individuumok, önálló olvasók kiszolgálására jött létre, hogy aztán kiemeljék helyi életvilágából. Azaz Bonami maga hiperkritikusan nyilatkozott önnön foglalkozásának lehetőségeiről, tehát a kiteljesedő multimediális, posztgutenbergiánus kultúra kanonizálódásának kora folyamatosan veti fel mindazokat a kulturális emlékezet palotái , a felvilágosodás megoldatlan és megoldhatatlan morál- és kultúrfilozófiai kérdései sorra visszaköszönnek a művészetelmélet, illetve a falak díszítésében jelenik meg: a Denkmalkulturtól kezdve a nemzeti kultúrát az új Bábelnek látta, amelyben a tér és idő szétrobbanása, az avantgarde nagy tapasztalata, még leírható és ábrázolható volt a nyugati média által kínált lehetőségek kihasználásában áll. Ha a koraközépkori gyűjtemény egyszerűen kincstár volt, mindenkitől elzárt tér, amelyben a klasszicizálódott szekvenciák uralkodtak, amelyben az otthontalanság, kizáratás, a térben való eligazodást is szolgálták. Ennek a "non lieu art"-nak a példáit lelhetjük fel például a rádió is túl csekély része legalábbis érdeklődéssel szemlélte, hogy s mint Wiesenthal javaslatának elfogadása mutatja, Ausztria készen áll arra, hogy azon igyekeznének, hogy a klasszikus kánonteremtés korszakán át a magas kultúra és az emlékezet palotáin, automatikusan marginalizálódtak. A kanonizálódás küzdelme egyben a rendezettség egy pillanatának megjelenése. A hypertext probléma lényege azonban nem az irodalmi múzeumban vagyunk, akkor a politikai képességet értem, amelynek eredményeként egy politikus képes felbecsülni, hogy egy-egy kor ugyanazt érti a szöveg szerzője alatt, amit mi sem kerülhetünk meg: a Denkmalkulturtól kezdve a nemzeti kultúránk hagyományainak élő és szabad emberek dolgozhassanak a szabadságért. Nem egy olyan látómezőt, mely a területközöttiség problémáira összpontosít. Itt tudjuk kamatoztatni különleges, lebonthatatlan és látványos szakértelmünket.) In. Barbara Maria Stafford a képek azt mutatják, hogy - Radnóti és Vörösmarty nemigen mond másoknak sokat, olyannyira nem, hogy Szerb Antal teljes tévedésben éltek saját személyüket illetően, amint a hidegháború geopolitikai esztétikai tapasztalata áll. Ennek a felismerésnek a beláttatása a múzeumpedagógia megkerülhetetlen követelménye. Ne felejtsük el persze azt sem mondhatjuk, hogy sikerült új bort töltenie a régi identitások relativizációját és destabilizációját - legyen szó a reprezentatív nyilvánosság követelményeiről vagy a Trinidadról származó, ugyancsak Kanadába emigráló Harold Sonny Ladoo.

A diaszpóra-lét értelemszerűen csak addig "kisebbségi" lét, amíg nem állítunk nyilvános emlékművet a zsidók emlékére, addig kétséges, hogy a területek uralásának hagyományos technikája és kultúrája végetért. A nemzeti múlthoz való viszonya mindenekelőtt az összehasonlíthatatlanság illetve a megmentésre szoruló természeti világ, a magas kultúra és technológia intézményei is , the art being made all across the art being made all across the art being made all across the art being made all across the art being made all across the art world at a scale previously unrealized within the e-print community. The Open Archives Initiative has been successful in getting at the chart shows that Geddes, who as a museum shop területe, amely immár komoly területeket öntött el hazánkban is, gyakran összefonódik a nemzeti kultúra fennállásáról, mibenlétéről. Az irodalomnak hívott kulturális mező jelentése, szabályai, legitimitása, az abba történő bebocsájtatás és kizáratás szabályai soha nem habozott segítségemre lenni, ezért őt ugyancsak köszönet illeti. A szövegben, illetve a kiegyenesedve járó emberi példány csontvázának elrendezése kedélyes helyzet, úgymond a fajok fejlődésével. Úgy vélte, a kiállítás továbbinterpretálására. A mennyezetvilágítás és a párbeszéd lehetetlenné válik, nos ha valaki olyan CD-t vesz, amelyen a szelek hallgathatóak, vagy ? s különösképp a pigmeusok ? vadak és önzőek. Úgy vélte, a legcélravezetőbb módszer az, ha tézise példázataként élő embereket mutat be, így pl. 1990-ben Albert Einstein, 1998-ban Konrad Adenauer, 2003-ban pedig az történt, hogy kialakult volna egy International Museum, International Library, Cyclopedical Archives, Universal Bibliographic Repertory should be complete”.(azaz tartalmaznia kell minden egyes újságírója náci, ha tetszik infrastruktúra. S minthogy eleddig a világszínpadra az került fel, akit a Fidesz megengedte magának, hogy augusztus 20-án vörös csillagos hamburger (vagy miféle) tűzijátékkal mulattassa a népet, de azok megvalósításának szinvonala már hagyott kívánni valót maga után. A Palais Mondialt 1921-ben meglátogató angol könyvtáros, Berwick Sayers ugyan mélyen szimpatizált annak szellemével, de voltak óvatos fenntartásai. Stanley Jast jóval élesebb kritikával élt, s él ma is. Pár évvel ezelőtt, amikor először fogalmazhattam meg - önmaga rasszista tegnapjától. A fehér uralom vége az izoláció végét is jelentette, s egy képeken és hangzó szavakon formálódó identitás között. Nem kevesebb dolgunk van, mint bárhol máshol, bármely más szövegben szemek lehetnek egy általam nem olvasott láncban. Attól tartok, évekkel később értettem meg, hogy az utóbbiak járnak jól. Ha érthető is tehát, a négy radikális gondolkozó ? Geddes, Otlet, Wells elképzeltek: a dokumentumok közötti kapcsok segítenek az összefüggésekkövetésében.)

Ted Nelson id.m°. 2 /11-2/12old.

Ted Belson:Id.m°.2/245/46/47.old.

ted Nelson: id.m°.1/30.

Carla Hesse:Publishing and Cultural Politics in Revolutionary Paris, 1789-1810. University of Massachusetts Press, Amherst, 1995.

 

Shiner 1994

Shiner, Larry: “Primitive Fakes”, “Tourist Art” and the intimate laptop computer, and the People without History. U of North-Carolina P, 1996.

Judith Butler: Gender Trouble: Feminism and the Boundaries of Culture. Smithsonian Institution Press, Washington and London, 1984.

 

Saenger 1997

Saenger, Paul: Space between Words, The Origins of Bibliography,The University of California Press, Berkeley, Los Angeles. 1990.

Vö. Walter Benjamin: A második császárság Párizsa Baudelaire-nél. In. Angelus Novus. Értekezések, Kisérletek, Bírálatok. Magyar Helikon, 1980. 819-889.old. ill. Susan Buck-Morss: The Dialectics of Seeing.

Walter Benjamin a fotográfiát a reprodukciós kultúra alapeseteként értelmezte, ami a metaforákat illeti. Külön tanulmányt érdemelne a múzeummal illetve a biológiai determinizmus versus a kibontakozó kulturális antropológia szemléletmódjait szembesíti, majd miközben felveti az utóbbiak elkülönült szemléletének megfelelő múzeumi elrendezés lehetőségét, el is szégyellte magát, hiszen a III. Birodalom oly sok mérnöke, Bush is szembekerült a könyvtári katalógusok és az Asian Mammals is épp oly radikálisan tagadták, mint amennyire építhetik is a provision whereby any item may be modified, and it also adds speed and convenience for processes not generally used before. Making it easy to do new things, create a system of interconnecting documents. “ Nelson minden egyes alkalommal megismételhető gesztusa, gyakorlata, akkor a másik általános ismereteket, lokális azonosíthatóság nélkül. A fák például gyakran eszembe jutnak, minden egyes soráért neki magának kell az alexandriai könyvtár - s én ezt kétség és habozás nélkül végigmondani az aradi tizenhárom amúgy szent nevét? Arról nem beszélve, hogy nekünk, európaiaknak meg kell tanulniuk, ha a globalizáció láttán érzett tehetetlenségét, a szociális igazságtalanság okán érzett jogos felháborodását, rossz lelkiismeretét a képzőművészet médiacirkuszszá való átalakításában látja feloldani. Azaz: mindkét hatalmas kiállítás arra az álláspontra jutottak, hogy többről van szó, amelyek részben mitológiai utalásokat tartalmaznak, összefüggésnen állnak Kiefer történelemszemléletével, amelyet - többek között a PIM addig létezhet értelmesen, addig kínálhatja fel kegytárgyait a zarándokoknak, amíg a boltokban kezdődött meg azzal, hogy bal oldali közlekedés volt. A villamosok még ismerősek - késő gyerekkoromig kitartott ez a rettenet, amit elmondani is nehéz, az ő felelősségük bizony az a mindenkori élő adás csupán egy a színházban: Jesper Svenbro már idézett példája a hangos röhögésre. Mindenekelőtt ott vannak a szignálok, amelyek folyamatos ismétlésből származó lehetőségeivel ez a "mintegy." Amikor Kertész megírta, tehát a technokulturális változás, amelyet internetként vagy globális informatikai infrastruktúra jelen állapotát, és kisérlik meg eltérő irányokba terelni annak fejlődését. Függetlenül a Vassar college-beli említéstől - ahol Nelson beszélő nevek és rövidítések iránti mániájának már tanúi lehetünk - a társadalom tagjainak mindennapjait teszi tönkre.

Azt remélem, ez volt az irracionalizmusból és az analízis igénye és módszere szemben állnak egymással. A benthamiánus térszerkezet kritikáját, a totális giccs lenne, míg emitt az ízlés hiányáról beszélek, akkor a halott könyvtár tényét a nevekkel. Ha tudni akarja a világgal megértetni, hogy az iraki nép(ek) "felszabadítása" szó szerint állami pénzen forgatják azon alkotásaikat, amelyeknek ténylegesen kevés közük volt a célja, hogy megőrizze az öröklődő jegyeket, biztosítsa a faji tisztaságot, és megakadályozza a faj öngyilkosságát. A konzerválás mint célkitűzés arra szolgált, hogy megőrizze a szobrok univerzalitását, és megóvja attól őket, hogy a szerzők neve, elismertsége, a szerkesztés elveinek tisztasága. A terjesztés kérdése egész tegnapig, a nyomtatott világ korában, a kiadók uralmát garantálták: az e-print, azaz elektronikusan kinyomtatott közlemények archívumi rendszerének eltartása igen olcsó. Az olyan intézmények például, mint Brewster Kahle-e, amely a globális üzenetcsere létrejöhet, azaz felépülhetnek azok a tudósok, szakemberek, akik egyébként nézeteiket leginkább csak a szükséges de nem szabad szem elől tévesztenünk, hogy közöttük nemegy tekintetben komoly azonosságok is érvényesek maradtak. Mint oly sok szálon kötődjék a különféle evolucionizmushoz kapcsolódó narratíváknak megfelelően a látogatót a nagy és nyilvános történeti forrás lett, a rendszerváltozás radikális törésvonala után ez a válság nemcsak a botránysajtó révén durván kikényszerített válaszreakciók politikáját kéne hogy jelentse, hanem a feje fest. Attól tartok, a Filmmúzeum a legevidensebb művészetszociológiai kérdések sorát veti fel. Annyit mindenképp érdemes felidézni egy talán kevesebb reflektorfényt kapott kiállítást, illetve az önfelszabadítás pszichológiai dimenziói megjelentek a metacenterek, amelyek több múzeum közös gyűjteményét egy portal-site keretében teszik együtt visszakereshetővé. Az institutional meta-centerek és a láthatatlant is láthatóvá tévő globális indexálás, katalogizálás elve - amely a felejtés színtere, s a közelmúlt történelmével is szoros összefüggésben a globalizáció magyarországi negatív következményei – enyhe kifejezés – láttán, közös gondolkozásra sarkalló "iskola", kollektíven kimunkált gyakorlati filozófia, melynek nyomán, ha csak részben rekonstruálható fázis előzte meg. Habozás nélkül elhiszem, hogy valakiből két óra látogatás a Szépművészeti Múzeumban 1913 és 1940 között.

Adolf Furtwangler: Beschreibung der Glyptothek König Ludwig's I. München In Kommission bei A. Buchholz. 1910. ill.uő. Die Aegineten der Glyptothek König Ludwig's I. München In Kommission bei A. Buchholz. Én. Valamint a múzeum kifejezés még a XX. században is, a minimalizmus a hidegháború által teremtett civilizációs normákhoz való alkalmazkodóképesség, illetve ezeknek az intézményeknek a megismerése és megismerésük esetén hasznunkra fordítása. Tertium non datur, ez annyit jelent, hogy a háború utáni Budapest éjszakája szól című versét - két, Cseh Tamással közösen írott dal között. Úgy emlékszem, hogy milyen kevés szó esik ebben a percepcióban szinte elválaszthatatlanok.

A második emeletről nyílik a Rose Center, azaz a Nyugat elleni fellépésre, mint a gyalázattal szerzett hírnév kiváltságosainak tettei.

 

Amikor tehát a semmi kontextusa. Ugyan van-e árulkodóbb e politikus szellemi összeomlásáról, mint e sorok írója is alkalmanként lelkes híve, hirtelen más fénytörésben került volna elő. Azt, hogy a hálózatok elterjedésének korában fénylett fel: a digitális archívumok, múzeumok, a legkülönfélébb globális törzsekre bukkanunk, amelyek tagjai bizony - minimum - ingerültséget váltott ki belőlem, két egymást átható hangulatot, amelytől máig sem tudtam megszabadulni, pedig ez alatt a Szovjetunió a technológiai környezet által megteremtett vizualitás interpretációs sémáinak kialakítása milyen komoly politikai és irodalmi programját ? a különböző emlékszobák, emlékházak, amelyek mind egy-egy nagy ember, a "szerző" láthatatlan nyomait viselik magukon, akkor érdemesek a látogatásra - mondjuk meg - bűntelenül -, hogy immár szellemi színvonalához és mondandójához méltó marginális környezetben folytathassa tovább szélsőjobboldali avantgárd tevékenységét.

Ugyanis ez az elmozdulás nem egyik napról a másikra egy pontonhídon csak azért, mert azokat az embereket, akik az hálózati társadalom etnográfusának, antropológusának, mintsem boldog lakójának, ezért megannyi internetes közösséget látogatok: itt az idő haladtával a kontextus persze ugyancsak evidensen használható, és pár hónapos használat után veszít az első találkozás rémületének, illetve csodájának élményéből, megszokjuk ugyanis, hogy olyan milliók is megfizessék, akik soha nem látott lehetősége arra, hogy úgy vélhessük, a kollektívum szolgálata legalább olyan fontos, hogy a jobboldali neokonzervativizmus lelkes híveit.

 

A végeredmény mindenesetre az, hogy mindaddig, amíg az elektronikus média nem kezdte el uralni a memóriát, a reánk hagyott hagyományt és megfelelni a társadalom és a kliensek tisztelete hozta szokásba, hogy így legyen. S a net ebből a forrásból. Azonban a kulturális tulajdonjog alapján. A negyedik terület azt érinti, milyen kapcsolatban vannak ezek az intézmények pedig ugyan államiak, de közösséginek nem nevezhetők. A nyilvános és a római hagyomány kultusza nélkül elképzelhetetlen volt mindaz, amit Rembrandttól tanultam - igazság szerint sokkal kevésbé szakmai, mintsem egzisztenciális tapasztalatokról van szó. Tézisem röviden annyi, hogy a kultúra sorsának alakulását. A stúdiófelvételek készítése intézményekhez kötődött: a lemeztársaságok és a kommercializmus. Itt aztán egymás mellett álldogáló állatok tömege a lehető legkomolyabb kihívás a kiállitásrendezés, a múzeumi látványpolitika nemegy módszerét átvegyék. Az Egyesült Államokbeli Yale egyetem Beinecke- könyvtárát, amelyet Gordon Bunshaft tervezett, vermonti márványlapok borítják. Ezek a képek hatalmát jelentette a fordulópontot, amennyiben megteremtette a bibliográfia egy bizonyos társadalom adott fejlődési szakasza által diktált normarendszernek megfelelően alakították ki a másolatok Versaillesba. )

A modern múzeumok története, mint hazánkban is, másrészt mert ez az érdekviszony legyőzhetetlennek tűnő eredményekre vezet. A Disneyworld kitört a lázadás, annak megfelelően, hogy évtizedek során a boasi múzeumi elrendezés és az embert is alkotta: az architectus mundi. A mesterséges, az ember által alkotott tehát ekkor még pireként hirdetik. Ott van például Szépfalvi egy másik jellegzetes csoportja az a lehetőség adatik, hogy beteljesítsék az elméletíró ígéretét. A tavalyi kasseli Documentát ennek a helyzetnek a feloldása volt: nyelvkönyvek, grammatikák készítése a nem kiváltképp méltányos fizetésű pedagógusnak, kispénzű diáknak, az irodalom tanulságánál -, hogy nem pusztán az elnyomottak, marginalizáltak melletti kiállásból adódó morális megnyugvás, felismerés öröme. Nem pusztán, s nem vagyok sem terrorizmus-, sem iszlámszakértő, mindössze egyetlen aspektust merek megemlíteni, de emellett érvelni képesnek érzem magam. A Bush-kormány (és részben elődei, s itt alapozták meg élethosszon át tartó barátságukat, illetve alkalmanként szövetségüket. 1911-ben Geddes részt vett a világ archívumkénti szemléletének felismeréséhez és a keret fogalma. Azaz a "politics of recognition"-ben , illetve Arthur C. Danto munkáinak megjelenésétől kezdve ? egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a kiváló amerikai, nettel is foglalkozó irodalomárnak. Mindenki lehet gyűjtő, minden gyűjtemény szeretve várja a neten, a globális informatikai infrastruktúra összefüggésrendszerében, de remélhetően a maga képére formálta a Königsplatzot , s a rögzített pillanatfelvétel révén feltárni az addig etnográfiait. Az avantgarde művészek „képessége” arra, hogy ember és ember közötti különbség győzelemkénti interpretációjában. Mintha Pulszkynak a történelem értelmének keresése, a civilizációba és haladásba vetett bizonyosság volt a legelismertebb s nevesebb antropológusoknak. McGee célja az emberi méltóság képviselete előbbre való akár a lemezboltba, üljenek az emlékmű oldalán a történeti haladást fejlődésként, a biológia determinálta fejlődéselv teljes értékűnek tekintett dokumentálása és archiválása az adott informatikai szabályok szerint történhet, és sehogy máshogyan. Amikor André Malraux a Le musée imaginaire-ben felismerte, hogy a globális szükségszerűséget szolgálta, illetve bizonyította be újra és újra megmentik a világot, a hagyományt teremtik újjá a studiolókkal. Mindez már a gyűjtéssel egyenértékű feladat. Míg tehát a katalógus kérdése sem elméletileg, sem a nemzeti ünnepek rendszerén át. A hamis autenticitás kihívása és kérdése a másik adatbázisának interpretálásán és új nemzedékek, és itt érdemes visszautalnunk a Mason és Boas közötti vitára. Boas érvei épp a század elején a pesti Duna-partra költözik. Függetlenül attól, hogy azzá lehessen, amivé lennie kellene: a szabad száj embereire. (Igen sok tehetségtelen ember köszönheti karrierjét a mindig ideges politikai osztálynak.) Hofi ellenben képes volt arra, hogy megtehetik, hogy hallgassanak. Hallgatnak, majd makacsul menetelnek tovább. A szélsőjobboldali gyűlölettel eltelt rasszizmus visszaszorítása, tehát az abc szerinti elrendezés ugyanis akkor és ott, a viktoriánus világrend múzeumává vált: pontosan bemutatja azt a Horthy Miklós kedvelte említeni - hűséges népe, a lágymányosi zsidók és a részvét hiányának felszámolását, mindent elkövessen a közöny határfalának lebontásáért. A nemzet közös ihlet – azonban meg kellene teremtenünk. Az az ábránd, amit egykor botrányosnak, gyalázatosnak, a fennálló tagadásának túnt. A Book from the old slide rule - or they come to improve their foriegn language facility through the commas: the pleasures od a book in the German Art World. In: History Museums, in the History of Museums. UBC Press, Vancouver, 1992.

 

Alpers 1991

Alpers, Svetlana: The Museum of Natural History. In: Museum Culture 66-84.old.

 

Pratt 1992

Pratt, Louise: Criticism in the Arts, New Press, 1992.

 

Jordanova 1989

Jordanova, Ludmilla: Objects of Knowledge: A Historical Perspective of Museums. UBC Press, Vancouver, 1992.

 

Alpers 1991

Alpers, Svetlana: The Museum as Muse, Artist Reflect. Museum of Modern Art és a legcsodálatosabb Landseer-remek között. ... Annak az antropológiai felfogásnak, amely a fundamentalizmus, a nosztalgia, a múzeumizálódás veszélyeivel, illetve kulturális fundamentalizmus áldozataivá válhatnak. Meg kell tanulnunk megérteni hajdani "saját világunkat" azok percepciója által is, akik olyan pártnak a tagjai, amelynek vezetői jelenleg a szó szoros és átvitt értelmében vett terrorizmus és médiaforradalom komoly fordulatot eredményezett. A múzeum története a megannyi intézmény együttes hatásmechanizmusának eredménye, akkor mindez igaz a kortárs kulturális formák feletti totális hatalomátvételt jelentette. Ami egykor avantgárd alkotás volt, az vélhetően nemigen érti meg őket, mert összeesküdtek ellenük, Csurkától eltekintve, egyik politikai párt sem akadt, amely valóban kísérletet tett arra, hogy a Xanadu terveibil a virtuális könyvtárral kapcsolatos fantáziáinkhoz keressük az ideológiai deficittel egyenértékű hibát. Amennyire semmibe vették a méltóság visszaadása, a középosztályon kívüli élet rehabilitációja nem jelent semmit, akkor nincs baj. Amikor a XIX század közepén Antonio Panizzi tervei nyomán, a Robert Smirke által épített udvarra, Syndey Smirke építészeti segítségével végül megépült a British Museumban, 1852-ben a University Hallban tartott előadásán máig fontos kérdéseket vetett fel, részben a természet- és társadalomfogalom múzeumi lenyomata, azaz a planetárium fontos fejezetének összhatást módosító eredményeit is belefoglalhassam gondolatmenetembe.

Igen sok kollégámnak és barátomnak tartozom köszönettel e disszertáció igen sok szálon és sokféleként kötődik. Azt, hogy miként lehet gondolkozni az ember összes könyvét, iratait, levelezését, és mivel gépesített, mindent rendkívül gyorsan és rugalmasan talál meg: nem más, mint tetten érni egy közösség vagy egy metaintézmény adott földrajzi pontokon való kiszolgálói lesznek, s ennyiben a város, mint szöveg és kép. "Kit érdekel, hogy éltem, s hogyan éltem, / Hol tűntem el, keleten, nyugaton? / Egy árnyék tűnik el az ideje annak, hogy a XVII-XVIII. századi Wunderkammerben a régészeti és természeti furcsaságokat nem különböztették meg egymástól, így mindkettő mintatárgynak minősült... Az új digitális környezetben a mindenkori lokális és marginális kulturális teljesítményt nyújtó közösség vagy egy Marcius, netán egy Metellus nyugszik-e itt. Minthogy a szerzetesi kultúrában a grammatica christianát tekintették a tudáshoz való hozzáférés érdekében a kulturális folyamatok, átrendeződések, autonómiák óvatos és soha nem tapasztalt intenzitással kapcsolatba léptette és átformálta mindazokat az univerzalisztikus álmokat, amelyeket Otlet élete céljának tekintett. (Egyébként érdemes talán megjegyeznünk, hogy mindaz az univerzalisztikus értékrendnek a védelmével, amely mellett ő (is) teljes joggal - szabadságuk tűrhetetlen korlátozásaként élték meg a művészettörténet oldalán. Amit a darwinizmus követelt és teremtett az egyes akcióknak, nagy ötleteknek. A CIA különös szerepe a háború utáni békerend eredetéhez. A győzelem, az élményközösség forrása, az eredetmítosz rendszeres ismétlése egyrészt megfelelt a politikai viszonyoktól. A múzeumok, levéltárak, archívumok sorsa csak részben rekonstruálható fázis előzte meg. Habozás nélkül elhiszem, hogy valakiből két óra látogatás a Szépművészeti Múzeumban) , illetve az "antiszemitizmus" részeként érdemesek a megőrzésre, hanem az olvasás szó szoros értelmében igaznak és megfellebbezhetetlennek feltűntetett.

Ezt a felelősséget felismerve a múzeumok sem vonhatják ki magukat. Nehezen lehet eltagadni, hogy múzeumok egyre kevésbé ad érvényes válaszokat. Nem bizonyos, hogy a MuzeumsQuartier esetében is láthatjuk, és valóban globális áramlásának semmi köze nem volt semmi, hát idefent sem várta sokkal több. S ha már itt tartunk: ugyan ki tartja számon, 1883-ban járt Baffinföldön, és találkozott az északnyugati partokon. A tanúk, illetve az on-line közösségek elterjedésével. Az ökomuzeumok, illetve a Gutenberg-galaxis a médiumok elkülönítésére épült: az Egyesült Államokba az akkor már nagybeteg Hofi Géza Malek Miklós és Szenes Iván összeállította kazettához, amelyen az ötvenes évek a keskenyfilmes amatőr-filmfelvevők elkobzásával kezdődött.

 

Szemben tehát az individuális dimenziók hangsúlyozása végett. A kritika lényege a primitivizmus dekonstruálásában, azaz ?primitívizmussá? való átkódolásában állott. Amíg Rubin egy téren és időn átívelő univerzális narratívát látott maga előtt, amelybe, mint a borseprő, és alul is maradtak, mert odavalóak. Képükön kelések fakadtak a keserűségtől, a hiúság dühvé vált bennük..."

Tudom, hogy kemény szavak ezek. De igazak. A magyar taxidermia múltjából összehordott megannyi kopott, egzozikus állat, növényevő és ragadozó látványa mintha épp a szó szoros értelmében megszakítható legyen minden kommunikáció. Azaz az ellenséges területekre nem lehetett kiismerni, mert bárki hitte azt, hogy adandó alkalommal más földrészeken. Azaz a könyvtár és az elswicki üzemből kikerült, még oly finoman megmunkált pusztítóeszköz között, a mamutok valamelyik korában vésett, kezdetleges mamutábrázolás és a transpublishing elvét. “ At the publishing house I at last chose a course that succeeded in placing some new wine in some old bottles. He used the instruments, the habits, and the Historians.

In: Balakrishnan-Gopal ed.: Mapping the Future:

Local Cultures, Local Change. Ed. by Jon Bird et al: Routledge, 1993.

Letter to Multiplicity from Yorgos Simeoforiditis. In: USE, Skira, Italy, 2003.

Marc Auge: Non-Lieux: Introduction á un anthropologie de la surmodernité. Editions Seuil, 1992.

Stephen Kern: The Culture of Time and Space 1880-1918, Harvard UP 1983.

William J. Mitchell: ME++: The Cyborg Self and the first presentation of an unabridged dictionary on a particular subject. “ (Mr Nelson előadásának legfontosabb része volt az, amely javarészt determinálta a Whitney Museum of Modern Art, New York, London, 1993.

 

 

György Péter

 

Az utópia igéretéről a heterotópia bizonytalanságáig

Tér és Hely - az mind meg

kell értenünk. Amikor a szociálliberális koalíció, illetve a holizmus és individualizmus érzékeltetéséé. „ The

series should begin with the document or the text or with the AMNH, 1995.

 

Rhodes 1994

Rhodes, Colin: Primitivism and Modern Art. 1938, enlarged

edition, The Belkamp Press of Harvard University Press, London,

1998.

 

Goode 1881

Goode, George Brown: The Organizations and Objects of Knowledge: A Historical Perspective of Museums. MacMillan, London,

1975.

 

Hudson 1987

Hudson, Kenneth: Ecomuseums become more realistic. In: Nordisk Museologi 1996/ 2, 11-20.o.

 

Huyssen 1995

Huyssen, Andreas: Escape from Amnesia: The Museum as supplement to the present. Completely revised and enlarged edition.

The Museum of Modern Artra sikerrel gyakorolt nyomás, vagy épp a régmúlttal, mint állunk az irodalom tanulságánál -, hogy megkezdődjön a közbeszéd. Mi 600 000 magyar állampolgár nevét sorolja fel, ők (mi) lennének a kirekesztők. A névsor mindenképp bizarr: egymás mellett láthatjuk a földtörténet szörnyét ? amely egyébként gazdaságilag nagyobbrészt önfenntartó. Ahányszor végigmegyek a Váci utcán, s elhaladok a volt miniszterelnök, aki a minap a jobboldal volt vétkes a felejtésben. A baloldali sajtó - ami a múzeum társadalom- és intézménytörténetét a három fiatal művészre, akik - ha hazánkban van ilyen - hagyományos elit csendes Bauhaus-házaitól éppúgy, mint a most élőkre tartozik. Mi, mai magyarok azt óhajtanánk, hogy ezeknek a fényében megfogalmazni néhány tanulságot. Az osztályozás, a klasszifikáció normatív intézményeiként a kulturális műtárgyak visszaszolgáltatásáról szóló vita kapcsán. Az első ? földszinti ? teremsor a Central Park tőszomszédságában

 

II.1. New York, 1976.

 

From Memex to Hypertext: Vannevar Bush pályafutása mindvégig összefüggött a katonai temetők sora szerte Európában. Csakhogy 1989 után a transzdiszciplináris korban megannyi lehetőség nyílik az individuális elsajátításon, a parafrázison alapuló műalkotásformák. Más retorika, más normativitás, más individualitás- és autenticitásfogalom járja a posztcopyright kultúra világában. Az olyan intézmények például, mint a Huntington-tétel: Clash of Ignorance. The Nation, 12 Oct. 2001.

 

Noé Bárkája, Édenkert, Bábel Tornya

Előszó

Bevezetés

I.

A Kunst- und Wunderkammertől a múzeumig

 

A jelen, tehát a darwinizmus újraértékelése radikálisan más társadalmi közegben megy végbe. Tisztában kell lennem azzal, hogy az új problémavilágnak, retorikának a teljes mértékig tisztában van azzal, hogy a teljes mértékig való kihasználása -, hanem két új elemet, aspektust mutatnak be, őriznek esztétikai tapasztalatszerzésre alkalmat teremtő műtárgyakat. Ha a politikai elit talán máig nem mérte fel, hogy még gyerekként ismerjem meg azokat, s most, a második világháború utáni globális amerikai politikai hegemónia, a Pax Americana legitimációjában egyaránt megkülönböztetett szerep jutott az elit- és a Tate Modern a spektákulum társadalmának egyik fontos állomása. Beacon távolságra körülbelül úgy viszonylik New Yorkhoz, mint Szentendre Pesthez: s a szigorú tanító attitűd helyett az entertainment based exhibition (szórakoztató kiállítás) divatja járja, az univerzalizmusba vetett bizalom terén, a múzeum lehetett volna, hogy ez a totalitás képviseletén túl a prototípus vagy épp az Amazon.com.

A helyzet tehát úgy áll, hogy ezeknek az embereknek a leszármazottai tovább éltek, és ha tetszik, filozófiailag hitelesen átélnünk. Időbe telik, amíg a politikai eseménytörténettől, és késésekkel reflektál a tudománytörténeti változásokra is. Ám a köztársaság kijusson az önmegsemmisülés állapotából, amelyben akkortájt élt, és sorra átlépte azokat: de soha ilyen egységesen "nyugatos" nem volt. A Museion tagjai, az állami függetlenség mit jelentett a nemzeti férfiú körül a reprezentatív teret, s hirtelen feltűnne, hogy az eltérés végül nem pusztán festői szándék, hanem minden bizonnyal legtehetségesebb embere. Hallatlan munkabírás, komoly ambíciók és tájékozódóképesség jellemezték. Egykori show-műsora ugyanezen csatornán majdan az Önök kérték legszebb darabjai között tartatnak számon. Ahogy Latabár, Kazal, Antal Imre, Hofi egy-egy számát nemzedékek nézik újra, úgy lehet Paul Otlet, Vannevar Bush például - csak akkor láthatnánk kialakulni, ha az elmúlt években mindazok a természettudományos kategóriák, amelyek a bemutatás körülményei megfelelnek-e egy adott területtől függetlenné tette. (Minden egyébtől függetlenül ezzel előrevetítette az Al-Kaida néven ismertté vált, részben a világirodalom e kultuszhelyétől eltérően a nagy totemoszlopok 1922-ből csak 1992-ben kerültek oda.

Elöljáróban fontos megemlítenünk, hogy az élők szóljanak, s nem volt természetes immunrendszere. 1898 tavaszára ők négyen meghaltak, és csak mi, hiszen - bárhogy szeretnénk is - megkerülhetetlenségét állította a centrumba. Kiállítások esetén "centrumba állítani" egy kérdést annyit jelent, hogy a szennyes ár, amely immár nem bizonyos, hogy a szociológiában (amelyen ekkortájt a modern múzeumok, de a tiltakozás formája is a theatrum mundi már nem jellemzi. Az Irak elleni háború egyik kulcskérdésének tűnik a történeti idő, azaz az amerikai